Teksty SEO – jak pisać? Zasady i narzędzia do pozycjonowania treści

Tworzenie wartościowych treści, które przyciągają klientów i zwiększają ruch na stronie są kluczowe dla projektów internetowych. Teksty SEO są rozwiązaniem, które pozwolą na poprawienie pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google. W niniejszym artykule zaprezentowane zostaną zasady i narzędzia do optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek.

Czym są teksty SEO?

Teksty SEO są tworzone z myślą o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych takich jak Google lub Bing. Głównym celem ich tworzenia jest przyciąganie ruchu organicznego na stronę i zwiększenie widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. Osiągnięcie tego celu wymaga zastosowania odpowiednich technik oraz umiejętności, które zostaną omówione w dalszej części artykułu.

Czy zlecić teksty zewnętrznemu copywriterowi?

Zatrudnienie copywritera nie jest konieczne, ale może być pomocne, jeśli nie ma się odpowiednich umiejętności lub czasu na tworzenie treści. Samodzielne tworzenie artykułów SEO może być pomocne w budowaniu swojego wizerunku jako eksperta i ułatwi dostosowanie treści do specyficznych potrzeb firmy. Niektóre branże są tak specyficzne, że tylko osoby aktywnie w nich pracujące mają wystarczającą wiedzę, aby tworzyć treści.

Krok po kroku – jak pisać skuteczne teksty SEO?

Analiza słów kluczowych

Przeprowadzenie analizy słów kluczowych pozwoli na określenie fraz, których należy użyć podczas tworzenia treści. Proces mogą wspomóc narzędzia takie jak Ahrefs czy Senuto, które pozwolą na sprawdzenie ilości wyszukań miesięcznie oraz konkurencji dla danych fraz.

Research

Zebranie informacji na temat danego zagadnienia jest konieczne do stworzenia wartościowej treści. Warto sprawdzić, co już zostało napisane na ten temat, jakie pytania zadają użytkownicy oraz jakie są oczekiwania odbiorców.

Analiza konkurencji

Warto także przeanalizować, jak konkurencja radzi sobie z tworzeniem treści. Należy zweryfikować, jakie tematy są popularne oraz jakie techniki stosują inni twórcy. W narzędziach typu Ahrefs lub Senuto można sprawdzić frazy na jakie rankują teksty konkurentów  – to skraca proces analizy słów kluczowych.

Hierarchia nagłówków

Budowa tekstu powinna być przejrzysta i zrozumiała. Warto wykorzystać nagłówki H1, H2, H3, które pozwolą na zachowanie struktury oraz ułatwią czytanie tekstu. Odpowiednia struktura treści będzie także wskazówką dla algorytmu Google-a.

Semantyka treści

Semantyka, to jeden z kluczowych elementów tekstów SEO, dzięki użyciu odpowiednich entities, można nadać treści odpowiedni kontekst. Odpowiednie zrozumienie treści przez wyszukiwarkę to najlepsza droga do wyświetlenia artykułu na właściwą frazę. Przykładem może być słowo “Swift” bez zbudowania kontekstu nie wiadomo czy chodzi o piosenkarkę Taylor Swift, czy o samochód Suzuki Swift. 

Czytelność

Czytelność tekstu to kluczowy element tworzenia artykułów. Dobrze sformatowany tekst jest łatwiejszy w czytaniu, co może okazać się kluczowe dla użytkowników. Ściana tekstu może na tyle zniechęcić usera, że wybierze stronę konkurencji, która będzie dla niego bardziej przystępna.

Intencja użytkownika

Przed przystąpieniem do pisania tekstu warto zastanowić się nad intencją użytkownika. Jakich informacji szuka osoba wpisująca dane słowo kluczowe? Należy dostarczyć odpowiedzi na te pytania, tworząc wartościowe treści. Tutaj warto wspomnieć także o typie podstron, które rankują na dane zapytanie – jeżeli Google wyświetla strony produktów, to zdobycie wysokich pozycji artykułem będzie prawdopodobnie niemożliwe.

Narzędzia wspierające pisanie i optymalizację treści pod SEO

Ahrefs

ahrefs

Ahrefs to narzędzie o szerokim zastosowaniu. Pozwala na analizę słów kluczowych (sprawdzenie ilości wyszukań miesięcznie) oraz konkurencji dla danych fraz. Ahrefs oferuje także możliwość monitorowania pozycji strony w wynikach wyszukiwania oraz analizę profilu linków zwrotnych.

Senuto

senuto

Senuto to polskie narzędzie do analizy słów kluczowych oraz monitorowania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Senuto umożliwia analizowanie fraz, na które pozycjonuje się konkurencja, ma także narzędzie wspierające tworzenie content planów.

Surfer

surfer seo

Surfer SEO jest narzędziem do optymalizacji treści, które pozwala na sprawdzenie jak zoptymalizować tekst pod kątem SEO, żeby zwiększyć ich widoczność oraz poprawić pozycje. Surfer SEO analizuje konkurencję i podpowiada, jakie zmiany wprowadzić, aby osiągnąć lepsze wyniki. Narzędzie oferuje także rozwiązania bazujące na NLP – audyt treści oraz content editor. Surfer SEO jest polskim narzędziem.

Contadu

contadu

Contadu to narzędzie do tworzenia i zarządzania treściami. Jest konkurentem Surfera i podobnie jak dwa poprzednie narzędzia pochodzi z Polski. Contadu pozwala na generowanie treści przy użyciu modeli opracowanych przez firmę OpenAI, które zostały zmodyfikowane przez twórców narzędzia.

Google Trends

google trends

Google Trends pozwala na sprawdzenie, jakie tematy są aktualnie popularne oraz jakie pytania zadają użytkownicy. Google Trends umożliwia analizę trendów w czasie oraz porównywanie zainteresowania różnymi tematami.

AnswerThePublic

AnswerThePublic

AnswerThePublic wspomaga osoby tworzące teksty SEO poprzez generowania pytań użytkowników, które pomaga w tworzeniu treści. Narzędzie prezentuje najbardziej popularne pytania związane z danym tematem oraz ich wykorzystanie w tworzeniu wartościowych treści.

Jak sprawdzić tekst pod kątem SEO?

Aby sprawdzić tekst pod kątem SEO, warto skorzystać z rozwiązań, które oferuje Surfer. Narzędzie pozwala na analizę treści oraz wskazanie obszarów do poprawy – ocenia m.in. długość tekstu, gęstość słów kluczowych, strukturę nagłówków oraz czytelność

Warto wyróżnić się na tle konkurencji

Oprócz stosowania zasad SEO, warto również dbać o wyróżnienie się na tle konkurencji. Treści powinny być tworzone z myślą o użytkownikach, a nie robotach. Należy pisać unikalne, wartościowe treści, które będą wnosiły wartość dodaną względem konkurentów to najlepsza droga do budowania autorytetu w oczach Google.

SEO copywriting – spróbuj własnych sił

Tworzenie tekstów SEO to kluczowy element strategii Content Marketingu, który pozwala na zwiększenie ruchu organicznego oraz poprawienie pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Nawet jeśli nie jest się profesjonalnym copywriterem ani specjalistą SEO, warto spróbować własnych sił w tworzeniu tekstów SEO. Usługi dobrych copywriterów mogą być bardzo kosztowne, a efekt nie zawsze jest zadowalający – szczególnie w niszowych branżach. Warto spojrzeć na tę kwestię w ten sposób, że tylko osoba, która pracowała w danej branży ma wiedzę praktyczną. SEO copywriting to umiejętność, którą można rozwinąć poprzez praktykę i samodzielne tworzenie tekstów, ale nic na siłę. Wykorzystanie porad  tego artykułu w połączeniu z narzędziami z czasem przyniesie pozytywne rezultaty. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że często jest to długi proces, na który trzeba znaleźć czas.